سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قابلیت دارک مود چیست؟ | چرا قابلیت Dark Mode را در گوشی فعال کنی

دارک مود یا حالت تاریک نام قابلیت تازه‌ای است که کار با گوشی را در تاریکی راحت‌تر می‌کند. در اینجا می‌خواهیم در مورد حالت تاریک بیشتر توضیح دهیم، نکات مثبت و منفی آن را بررسی کنیم و نحوه فعال‌سازی آن در  iOS و اندروید را شرح دهیم.

حالت تاریک

قابلیت دارک مود (حالت تاریک) چیست؟

حالت تاریک درواقع حالت کمکی است که می‌توانید از آن برای تاریک کردن تقریباً تمام بخش‌های UI استفاده کنید. این طرح ضمن حفظ نسبت‌های حداقلی کنتراست رنگی که برای خوانا بودن نوشته‌ها لازم هستند، نور ساطع‌شده از صفحه‌نمایش‌ دستگاه را کم می‌کند. از مزایای حالت تاریک این است که ارگونومی بصری را با کاهش فشار چشم بهبود می‌بخشد، امکان تنظیم نور بر اساس نور محیط را فراهم کرده و استفاده از دستگاه را در شب یا محیط‌های تاریک راحت می‌کند. علاوه بر این، مصرف باتری را کاهش می‌دهد و در نتیجه امکان استفاده از دستگاه را برای مدت طولانی‌تری بدون شارژ کردن فراهم می‌کند.

 

معمولاً تم تاریک را می‌توان با استفاده از آیکون فعال‌سازی مشخصی روی صفحه‌نمایش خاموش یا روشن کرد. این دکمه در گزینه‌های منو یا در تنظیمات برنامه قرار دارد.

حالت تاریک اپلیکیشن ها

ویژگی‌های مثبت و منفی حالت تاریک چیست؟

تم تاریک معایب و مزایای خاص خود را دارد.

 

مزایا:

عمدتاً مصرف انرژی صفحه‌نمایش‌های OLED یا AMOLED را کم می‌کند.

بااینکه متن تاریک با زمینه سفید برای خواندن متن بهترین گزینه است اما حالت تاریک (که در آن متن روشن و در زمینه تاریک است) برای کاهش فشار چشم در شرایط کم‌نور بهتر است.

از آنجا که بخش اعظم صفحه‌نمایش تاریک است، از تابش نور صفحه‌نمایش کاسته می‌شود و درنتیجه سوسوی نور و نور آبی به حداقل می‌رسد.

معایب:

تم‌های تاریک همیشه برای فشار چشم مناسب نیستند. در شرایطی که نور روشن وجود دارد، متن محو دیده می‌شود که این امر موجب خستگی چشم می‌شود.

خواندن متن یا محتوای طولانی در حالت تاریک دشوارتر است.

 

 

آیا باید از قابلیت Dark mode در گوشی استفاده کنیم؟

اگر روزانه زمان زیادی را صرف نگاه کردن به صفحه موبایل می‌کنید، حالت تاریک برای شما مفید خواهد بود. برای اینکه نتایج مطلوب‌تری کسب کنید، حالت‌های Dark Mode و Night Shift را (Settings > Display & Brightness > Night Shift) فعال کنید تا نور آبی به حداقل برسد.

 

استفاده از دارک مود عواقب جدی به همراه ندارد، اما چند مزیت عالی در بردارد که لازم است در نظر گرفته شوند؛ بنابراین آن را امتحان کنید و به تفاوت در دید، خواب یا سردردهای خود دقت کنید.

 

چطور حالت تاریک (Dark Mode) را روی گوشی آیفون فعال کنیم؟

خب کاربران آیفون دارک مود بالاخره در دسترس شما قرار گرفت، البته اگر iOS 13 را دانلود کنید. با بررسی iOS 13 متوجه می‌شویم که تمام اپ‌های بزرگ اپل سوار بر کشتی دارک مود شده‌اند. برنامه‌نویسان همچنان در حال افزودن این قابلیت به اپ‌های خود هستند و تنها تعداد کمی از اپ‌های اپل مانند iWork یا iTunes Remote از آن پشتیبانی نمی‌کند. روی‌هم‌رفته شرایط کنونی اپل بهتر از چیزی است که اندروید 10 ارائه می‌دهد. اساساً دو گزینه برای استفاده از این حالت وجود دارد؛ دکمه فعال‌سازی که دو حالت روشن و خاموش دارد و همچنین حالت خودکاری که در آن اپ بر اساس طلوع و غروب خورشید رنگ گوشی را تنظیم می‌کند.

 

  • روشن کردن حالت تاریک در iOS 13
  • بر روی اپ Settings کلیک کنید
  • پایین رفته و بر روی Display & Brightness کلیک کنید
  • گزینه Dark Mode را انتخاب کنید

چند روش دیگر برای فعال کردن حالت تاریک در iOS 13 وجود دارد. شما می‌توانید به پایین سوایپ کرده (در دستگاه‌های قدیمی به بالا سوایپ کنید) و به Control Center دسترسی پیدا کنید و سپس بر روی گزینه Brightness زده و چند لحظه نگه دارید. یک سوئیچ دارک مود در قسمت گوشه چپ و پایین صفحه ظاهر می‌شود.

درروش دیگری باید به اپ Settings مراجعه کنید؛ Control Center را پیدا کنید؛ سپس Customize Controls را یافته و گزینه‌ای برای افزودن دارک مود به Control Center خود می‌یابید.

 

روش فعال سازی دارک مود در گوشی های اندرویدی

تم تاریک، نامی که گوگل برای حالت تاریکی در سطح سیستم انتخاب کرده، در اندروید 10 آغاز فعالیت کرد. البته اگر از گوشی ها و تبلت های جدید هواوی مانند تبلت t10s استفاده می کنید نیز این قابلیت برای شما فراهم است. پس نگران سیستم عامل جدید هواوی و عدم فعال بودن این حالت در آن نباشید. چند راه مختلف برای فعال‌سازی آن وجود دارد: ا

 

اپ Settings را باز کنید

بر روی گزینه Display کلیک کرده سپس Dark theme را فعال کنید.

راه دیگر این است که از بالای صفحه‌نمایش زبانه گزینه‌ها را پایین بکشید تا Quick Settings ظاهر شود، سپس دکمه‌ای برای روشن کردن آن می‌یابید. اگر دکمه را نمی‌بینید، زبانه را کامل به پایین بکشید سپس بر روی آیکون مداد کلیک کنید. وقتی‌که گزینه Dark theme را مشاهده کردید آن را به داخل گزینه‌های اصلی خود بکشید. وقتی بر روی آن بزنید، تم تاریک بر تمام قسمت‌های اندروید 10، همچنین چند اپ از اپ‌های خود گوگل، اعمال می‌شود.

اگر تلفن همراه شما هنوز از اندروید 10 پشتیبانی نمی‌کند، ماجرا با توجه به تلفن همراهی که دارید متفاوت است. شاید قابلیت تم تاریک در تنظیمات صفحه‌نمایش شما موجود باشد تا آن را فعال کنید. اما با اینکه حالت تاریک وجود دارد، معمولاً محدودیت‌هایی هم دارد.

اگر شما گوشی سامسونگی داشته باشید که سیستم‌عامل آن اندروید پای با آپدیت One UI است، می‌توانید حالت شب را با باز کردن منوی Settings در لیست اپ‌های خود، ورود به Display option و زدن بر روی دکمه فعال‌سازی حالت شب فعال کنید. این قابلیت بسیار سودمند است؛ البته مشکلات خاص خود را دارد. مثلاً در حال حاضر روشن نگه‌داشتن حالت شب نرم‌افزار Android Auto را در ماشین به اشتباه انداخته و نرم‌افزار تصور می‌کند تمام مدت شب است.

برای فعال‌سازی دارک مود در اندروید منوی Settings را پیدا کرده و بر روی Display > Advanced کلیک کنید. در اینجا نزدیک انتهای لیست قابلیت‌ها گزینه Device theme را می‌یابید. Dark setting را فعال کنید. اگر بر روی گوشی خود اندروید9 Pie دارید، می‌توانید حالت شب را طوری تنظیم کنید که تمام مدت روشن باشد، اما ابتدای امر باید Developer options را فعال کنید (که به شما اجازه دسترسی به برخی قابلیت‌های بیشتر را می‌دهد).

برای فعال‌سازی گزینه‌های Developer، اپ Settings را باز کرده، سپس بر روی About phone بزنید.

در پایین‌ترین قسمت این صفحه، Build number را پیدا می‌کنید. هفت مرتبه بر روی آن بزنید. این کار موجب می‌شود به Developer options دسترسی پیدا کنید، که از این‌ پس می‌توانید آن را در Settings با مراجعه به Systems > Advanced > Developer options پیدا کنید.

آن‌قدر پایین بروید تا حالت Dark Mode را نزدیک انتهای بخش اول منو بیابید. می‌توانید آن را بر حالت «Always on» یا «Automatic» (بر اساس زمان روز) تنظیم کنید.

اگر به دنبال راه‌حل سریع و ساده برای حالت تاریک تلفن همراهتان هستید، گزینه دانلود یک لانچر (Launcher) از گوگل پلی را دارید. مثلاً Nova Launcher رایگان است و به شما اجازه می‌دهد بخش عمده رابط کاربری اندروید خود را به حالت تاریک تغییر دهید؛ ازجمله منوی اپ، قسمت جستجو و دسته‌های اپ صفحه‌نمایشتان. همچنان بخش‌هایی وجود دارد که رنگ پیش‌فرض را نمی‌توان عوض کرد، مانند پنجره اعلان‌ها یا گوگل کروم.

دارک مود همان قابلیتی است که هوادارن تاریکی منتظر آن بوده‌اند. این قابلیت بسیار برای افرادی که ساعات زیادی را صرف کار با تلفن همراه می‌کنند مناسب است، خصوصاً آن دسته از افراد که شب‌هنگام از گوشی خود استفاده می‌کنند. اگر هنوز این قابلیت را فعال نکرده‌اید، عجله کنید!